Tuesday, 10 April 2012

Rasulullah s.a.w dan Kucingnya & Cerita Abah dengan Kucingnya..;-)

 

 


Diceritakan dalam suatu kisah, 
Nabi Muhammad SAW memiliki seekor kucing yang diberi nama Mueeza.

Suatu ketika,
 dikala nabi hendak mengambil jubahnya, 
di temuinya Mueeza sedang terlelap tidur dengan santai diatas jubahnya. 
Kerana tidak mahu mengganggu haiwan kesayangannya itu, 
nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri Mueeza dari jubahnya.

Ketika Nabi kembali ke rumah,

Sebagai balasan, 
nabi menyatakan kasih sayangnya dengan 
mengusap lembut ke badan kucing baginda itu sebanyak 3 kali.
Dalam peristiwa lain,
 setiap kali Nabi menerima tetamu di rumahnya, 
nabi selalu menggendong mueeza dan diriba diatas pahanya.

Salah satu sifat Mueeza yang nabi sukai ialah
 dia selalu mengeong ketika mendengar azan, 
dan seolah-olah suaranya terdengar seperti
 mengikuti lantunan suara azan.

Kepada para sahabat, 
nabi selalu berpesan untuk menyayangi kucing peliharaan, 
seperti menyayangi keluarga sendiri.

Hukuman bagi mereka yang menyakiti haiwan manja ini sangatlah berat, 
dalam sebuah hadis sahih Al Bukhari, 
 dikisahkan tentang seorang wanita yang tidak pernah memberi makan kucingnya
dan tidak pula melepaskan kucingnya untuk mencari makan sendiri.
 Nabi SAW pun menjelaskan bahawa hukuman
 bagi wanita ini adalah siksaan neraka.

Tidak hanya nabi, isteri nabi sendiri, 
Aisyah binti Abu Bakar Ash Siddiq pun amat menyukai kucing,
 dan merasa amat kehilangan dikala kucingnya meninggalkan
Seorang sahabat yang juga ahli hadis, 
Abdurrahman bin Sakhr Al Azdi diberi jolokan Abu Hurairah (bapa kucing jantan), kerana kegemarannya dalam merawat dan 
memelihara banyak kucing jantan dirumahnya.



Tam dan Oren

Cerita Abah

ni pulak kesayangan abah hambo..hehe..
abah memang sayang kucing..
sanggup lagi marah anak dari kucing woooo..;-)

pasir untuk dorang berak pun dibeli..
sebab nanti orang merungut busukk.hehe
ni kesayangan abah yang terkini..
sebelum ni semua dah mati..;-(..
kalau yang mati sebab tua tu ok lah..
tapi ada yang mati sebab orang bunuh..
memamg sangat sedih..
marah kat tuan kucing jadi mangsa..
mungkin otaknya kat luar kot..;-)
memang sedih bila abah cari tempat
yang ditanam..
abah sanggup gali balik untuk tengok kucingnya..;-(
meraung bagai dia yang sakit
tak pernah tengok abah sampai macam tu..
sedih sangat..
tak sangka kasih abah pada kucingnya
sangat-sangat kuat..

sehingga abah dapat tahu angkara siapa
boleh pula mereka-reka cerita..
tapi kuasa Allah abah tahu jugak..
tiada niat untuk membunuh 
tapi kucing itu disepak??
MasyaAllah..
mungkin syaitan telah merasuknya..
moga engkau mendapat petunjuk..

Kini Abah dah ada kesayangan baru;-)
kalau tak silap abah beli kali ni..
selalu dia akan bawak balik dari ofis..
memang Tam & Oren 
sangat kenal pada Abah..
kepulangannya pasti disambut..
Abah memang macam tu..
makan pun bersuap bersama kesayangannya..
mandi pun sekali..;-)
waktu Abah sakit
dorang pun sakit sama,happy pun tak..
memang sehati sejiwa..;-)
jeles plak mama..hehe..
Kata Ayu: Keistimewaan abah yang tak da pada Ayu..;-)..teringin jugak nak bela..;-)

11 comments:

M@W@R Q@SeH said...

ada ganjarannya di SANA kpd mereka yg memelihara kucing dengan baik...

Bui Junaidi said...

KAK BUI TAK SUKA PELIHARA KUCING TP TAK PERNAH PULAK NAK DERA BINATANG YG COMEL NI..

TP ADIK KAK BUI MMG OBSES,SAMPAI SANGGUP BELI KUCING MAHAL YG HIGH MAINTENANCE..HUHU

are_lin@yu said...

M@W@R Q@SeH:ganjaran yg kita semua nk kan..;-)

are_lin@yu said...

Bui Junaidi:samalah mcm ayu..dlu tk suka jugak..bla tgk abh mnja2 dgn kcing jd suka pula..hehe

zaza iman said...

zaza suka kucing =)

@ deqla manjew said...

kem slm abah eh... deqla pun sgt2 sygkan kucing..comelnye kucing abah ayu tuuuu....mcm nk curik...haha...jom kita sama2 sygkan kucing...kucing haiwan kesayangan Nabi...rasanya semua dah tahu tp kenapa msh ada yg suka menganiaya kucing ??? tu yg deqla x paham...jgn lupa kem slm abah! hahaha

are_lin@yu said...

zaza iman :alhamdulillah sunnah nabi tu zaza..;-)

are_lin@yu said...

@ deqla manjew:tula abah ayu macam deqla suka sangat2 kat kucing..hehe..ok nnti ayu sampaikan..;-)

Miss BaNu said...

sukee ngan kucing...tapi saat kucing kita mati mmg amat menyakitkan..tmbh2 bila dh lama membela die yakni sejak die lahir..meh baca entry ni http://mulan-sahbanu.blogspot.com/2011/11/bubunkau-pergi-jua.html

NOOR FATIN said...

ayah saya xsuka kucing, dia xbagi bela pn, tapi dia xde la sampai nak sepak2 ke apa, cuma dia xbagi bela. tu je. hhehehehe

best kan tgk org yg syg kucing ni :)

NOOR FATIN said...

ayah saya xsuka kucing, dia xbagi bela pn, tapi dia xde la sampai nak sepak2 ke apa, cuma dia xbagi bela. tu je. hhehehehe

best kan tgk org yg syg kucing ni :)