Wednesday, 18 April 2012

Kalau dah tertulis disitu rezeki kita..

Tatkala aku menulis entry ini..
teringat masa mula-mula aku kerja disini
hampir setahun juga aku menganggur tak dapat kerja..
tapi takku sia-siakan masa begitu saja..
aku teruskan menuntut ilmu biarpun tidak sampai kepenghujungnya
namun ilmu itu berguna untuk aku manfaatkan disini. 

bermacam-macam cara aku cuba untuk dapatkan kerja.
bermacam-macam tempat juga aku hantar resumeku.
namun kalau tertulis belum rezekiku aku redha.
aku tak pernah berputus asa.

hampir setiap malam dari mula belajar aku memohon padaNya
agar aku dipermudahkan untuk dapat kerja.
tujuannya hanya satu.
untuk meringankan beban keluargaku.

hari demi hari ku tunggu.
memang ada yang panggil temuduga
tapi ada saja masalah menyebabkan aku tidak dapat pergi
satu hari sedang aku sibuk menjaga kedai mamaku
aku dapat panggilan untuk hadir temuduga
kali ni aku taknak tolak lagi
tanpa fikir panjang aku decide nak pergi

seorang diri?
ya seorang diri mama abah aku tak dapat teman
nasib ada kawan aku Nadia
kebetulan dia nak pergi Shah Alam ada konvo
berbekalkan doa restu mama abah
aku pergi jua..

selepas temuduga memang aku tak yakin sangat
sebab speaking tunggang langgang
main bedal aja.
tapi kalau dah tertulis disitu rezeki kita
ya,tetap akan menjadi rezeki kita
akhirnya dalam masa sebulan 
aku dapat kerja tu.

ALHAMDULILLAH
kalimah ini yang dapat aku ucap masa tu
tertulis rezeki aku disini rupanya
disaat lama aku menunggu
lama aku menanti
disini Allah nak tempatkan aku
aku berSYUKUR.

 Hari first pergi kerja..
wajib biru;-)

Kata Ayu:Sabar itu separuh dari iman.Mungkin Allah tak nak bagi rezeki pada kita sekarang kerana Dia tentukan yang lebih baik pada masa akan datang;-)

13 comments:

nur anis said...

alhamdulillah..kerja baik-baik..:)

@ deqla manjew said...

bila dah dpt keja tu, keja baik2 ye ayu.. ayu keja sbg apa eh? kat mana? gov ke?

Wanieys said...

kerja baik-baik yer.rezeki ayu tertulis kat situ :)

Tentang Kita said...

alhamdulillah....sabar itu ada nikmatnyer...tahniah sbb dah dpt kerja. bekerja dgn tekun, cekap dan amanah

keli menari said...

alhamdulillah.keje niat kerana Allah yee

Miss BaNu said...

alhamdulilah betul tuh..kalau dh tertulis rezeki kita insyaallah..

aRa ❤ aFiq™ said...

alhamdulillah :)

NOOR FATIN said...

saya belum ada rezeki lagi nak kerja. :) tapi bukan la setakat goyang kaki je dok rumah kan. hehehe.

xpe ayu, rezeki ada di mana2.. insyallah. keje elok2 k ayu! :)

are_lin@yu said...

nur anis :tq Anis;-)

@ deqla manjew :ayu jawab kat entry deqla..hehe

Wanieys :insyaAllah akak.tq doakan;-)

Tentang Kita:tq kita kna percaya pada rezeki kan;-)

keli menari:iye dear..tq tau;-)

Miss BaNu:tetap akan jadi milik ita kan?;-)

aRa ❤ aFiq:tq Ara;-)

NOOR FATIN :hehe tak pa sementara ni blh tman mak ayah.;-)

Makwe Kintan said...

betul tu...Allah swt dh tetapkan rzki kita sjk dlm perut ibu lg...^__^

shiema sufian said...

Alhamdulillah, Allah dah tetapkan semuanya untuk kita ketika dalam kandungan ibu (:

Boni JLL3 said...

alhamdulillah...memang benar apa yang dikatakan tu.kalau dah tertulis rezeki kita, memang takkan lari bunung dikejar.. tahniah tau

9n0L4 said...

tahniah ayu. ;)