Thursday 5 July 2012

Nisfu Syaaban..



Nisfu Syaaban (Nisf bermaksud separuh) adalah peristiwa hari ke-15 dalam bulan Syaaban tahun Hijrah. Umat Islam mempercayai yang pada malam Nisfu Syaaban, amalan akan dibawa naik oleh Malaikat untuk ditukar dengan lembaran amalan yang baru setelah setahun berlalu. 

Pengertian am Nisfu Syaaban dalam bahasa Arab bererti setengah. Nisfu Syaaban bererti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam ke-15 Syaaban iaitu siangnya 14 haribulan Syaaban.

Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul Qadar. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W tidak tidur pada malam itu sebagaimana yang tersebut dalam sebuah Hadis yang diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a:


Rasulullah S.A.W telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda S.A.W dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda S.A.W berkata dalam sujudnya“Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yang akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kepadaMu daripadaMu. Aku tidak dapat menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri.
Setelah Baginda S.A.W selesai sembahyang, Baginda berkata kepada Saiyidatina Aisyah r.a. “Malam ini adalan malam Nisfu Syaaban. Sesungguhnya Allah Azzawajjala telah datang kepada hambanya pada malam Nisfu Syaaban dan memberi keampunan kepada mereka yang beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yang memberi rahmat (membuat amal makruf dan nahi munkar) dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang-orang yang dengki.”


Hari Nisfu Syaaban adalah hari dimana buku catatan amalan orang-orang Muslimin selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. 

Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu Maghrib (waktu senja), (15 Syaaban bermula pada 14 haribulan Syaaban sebaik sahaja masuk waktu Solat Maghrib)

Nabi Muhammad s.a.w. menggalakkan umatnya untuk bangun malam dan berjaga serta beriktikaf sepanjang malam kerana tidak mahu amalan diangkat dalam keadaan tidur atau lalai.





Jika kita lupa tentang semalam,
puasalah pada hari ini.
moga amalan kita diterimaNya.
Dikesempatan ini,aku ingin memohon ampun dan maaf 
jika terdapat salah silap,terasa hati sepanjang perkenalan kita ini ;-)

15 comments:

Unknown said...

takpe, deqla maafkan ayu...hihi..perkongsian yg baik ni dear.. thanks for sharing maring... =)

Miss N™ said...

subhanaALLAH...untunglah siapa yang dapat habiskan masa dengan membaca yasin dan alquran mlm tadi...

Nurul Husna Mohd Hassan said...

maafkan saya jugak ye ayu :)

9n0L4 said...

salam nifsu syaaban. mohon ampun zahir batin juge. ;)

ejulz said...

semoga kita semua beroleh kberkatan dariNya.

Cendol said...

nice share ye ayu.tq :) suke membacenye..
Cendol pn mntk maap kalo ade ape2 je bnde yg mnyinggung perasaan ayu ye :)

apdm said...

salam,,

semoga hari ini dan seterusnya akan lebih baik.

Solehah Shamsuddin said...

solehah pn nk mintak maaf klu da wt salah silap kat ayu.sedihnye xdpt puasa arini.solehah ABC :(

MISS Z BERCELOTEH said...

Salam Nisfu Syaaban..

http://misszberceloteh.blogspot.com/

lelamaisara said...

Maaf diterima..Maaf zahir batin juga untuk AYu..:)

CINTA UNTUK KITA said...

ayu di tag :

http://cintauntukkita.blogspot.com/2012/07/giveaway-from-dayah-snow-heukau-can.html

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

salam nisfu syaaban...minta maaf juga yer klu ada salah silap

mummyrinazone beauty said...

mintaa maaf juga=)nurul puasa harinie tapi puasa ganti..huhu.tak baca quranpun sbb leka ngan anak2...

Chic Na said...

malam yg penuh keberkatan. salam nisfu syaaban ayu. maafkan cik na juga. :)

Liyana Anuar said...

saya pun mintak maaf kalau ada sakitkan hati ye~ :)