Monday, 25 June 2012

Masalah tak pernah lari dari kita


Setiap orang tak pernah lari dari masalah kan?
seperti jugak aku,kita ja yang cuba lari dari masalah tapi masalah muncul juga.
Dulu masa ada masalah mesti nak menangis ja rasa,
rasa lemah macam tak berdaya,rasa serabut walaupun tak betali,
rasa geram walaupun dalam hati.

memang benar orang yang melihat boleh 
berkata apa sahaja dari orang yang menanggung.
Bila aku meningkat dewasa baru aku tahu masalah yang aku hadapi dulu 
sangat kecil berbanding orang dewasa yang punya lebih banyak tanggungjawab.
baru aku rasa betapa susahnya mak ayah aku dulu 
mencari duit untuk membesar kami adik beradik..

Masalah dan dugaan yang Allah berikanpada masa lalu rupanya 
hendak menguatkan kita pada masa ini.
Pernah juga aku terfikir kalau tidak kerana dugaan yang aku lalui dahulu 
tak mungkin aku dapat menempuhi apa yang berlaku sekarang.
Pengalaman yang kita lalui mematangkan kita.
Bersyukurlah dengan masalah yang menimpa kita kerana ia
 menjadi kan kita seorang insan yang kuat sekarang...;-)



Tiada masalah di dalam dunia ini yang tak boleh selesai
cuma kita kena berusaha mencari jalannya..;-)






Kata Ayu : Nak buat kerja kejap pastu habis kerja nak BW kawan-kawan ;-)

28 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

btol tu..mslh sering ada.. pd kt aje nak settlekan cmne.

Nurul Husna Mohd Hassan said...

bila ada masalah, rasa nak jadik budak2 je balik. hehe

Che Rosliza Che mat said...

Kita manusia masalah selalu ada...tak lari...dari lumrah hidup..yang penting sabar..

izamin said...

:') insyaallah semua boleh baik seperti sedia kala.. :") lumrah hidupkan kak ayu? :)

nur anis said...

makin dewasa, makin besar dugaannya kan...

ieda said...

banyakkkan bersabar dan berdoa agar masalah dpt diselesaikan dengan segera .. insyaallahh ;)

Yumida said...

aah sis..kita mmg x dpt lari dri mslh..tenang n tabah je menghadapinya..di samping mencari jln penyelesaian

lelamaisara said...

betul2...lumrah kehidupan...:)

Ummi Iman said...

Betul tu. Manusia tak terlepas dr masalah. Kena fikir dgn bijak dan banyakkan bersabar

Kakzakie said...

Mahu lari kemana Ayu tatap masalah itu ada cuma bagaimana kita menangani itu yg penting...

Nyue said...

nyue sokong....setiap org punya masalah besar/kecil...so depend kita utk menghadapinya....hehehe..

jgn bunuh diri sudah...ahahahah

wan nurul hezrina said...

semua masalah adalah ujian..mesti ada jalan penyelesaiannya.teruskan berdoa dan cari solving nyer..dan semoga dipermudahkan segala urusan kita2..

Wanieys said...

besar kecik masalh tu ada jalan selesai...tinggal kita jer kena cr jln selesainya...semua org ada mslh la ayu kan hihi

cendol said...

mmg..masalah mmg ade..sume org ade masalah sndiri..masalah tu sbnrnye buat kite lbh matang utk mse dpn! oyaeahhh !!

izan mama mia said...

bayangkan hidup tanpa masalah..tentu tak terasa nikmatnya senang..kan..

Nurul Iman said...

mslh mmg tak blh lari dr manusia...sentiasa dismping kita..

hairy said...

anggap setiap mslh tuh sbgai cbaran..hehe

syakirah izwanie said...

Betul tu. Masalah itu akan menghasilkan sebuah pengalaman yg mematangkan ;')

nanieybarnieylurviey said...

setuju. selagi kite bernafas selagi tu la masalah akan ada. Itu namenye ujian. Lari bukan penyelesaian kepada masalah. Nk tak nak still kena face jgk masalah tu.

Deqla manjew said...

setuju..cuba ceriakan diri sbb xnk nnti pikiran jadi serabut..diam2 dan pelan2 cuba pikir jln penyelesaian..kdg2 terpikir jugak cmane la org boleh ikot jln singkat sbb takot hadapi masalah dgn cara bunuh diri..mmg cetek betol pemikiran tu..

Cinta Misteri said...

Tangani masalah dgn bijak. Btul tu, tkda masalah yg boleh selesai.

Cinta Misteri said...

Tangani masalah dgn bijak. Btul tu, tkda masalah yg tak boleh di selesaikn.

Si Matatajam said...

Betoi tu. Asalkan kita tak give up. Semua bleh selesai

Chic Na said...

sebenarnya masalah la yg buat kita jadi lebih matang & lebih kuat utk menjalani hidup ni. ;)

Deq's Qienz said...

btoi tuhhh..sy stuju 101% gn ayu..hikhik

Yana Libra said...

masalah tu akan mematangkan kita~ :)

Masha Meisters said...

betul tu..masalah mematangkan kita kan...

missina said...

suka baca ayat2 ni,,sebenarnya masalh itu lah yg mematangkan kita,,,salam kenal,,jejalan kt sini dan follow skali,,cek org kedah ka?;)