Wednesday, 20 June 2012

Kenang budi bukan minta dibayar atau dibalas.


Hutang emas boleh dibayar,hutang budi dibawa mati??betul tak?
selagi kita hidup tak pernah lari dari meminta pertolongan orang.
mungkin kita bukan jenis suka menyusahkan orang tapi
 tanpa dirancang,tanpa diduga kita perlu meminta pertolongan orang juga ;-) 
itulah hidup sebab kita bukan hidup seorang diri atas dunia ni.

persoalannya bila kita dah terhutang budi dekat orang macam mana kita nak balas?
tak semua orang yang menolong itu mengharapkan balasan.
cukuplah kita hadiah doa kepada mereka moga hidup mereka lebih sejahtera.
itupun sudah cukup.tapi apa yang berlaku hari ni,
sesetengah orang ni tak kenang budi.bukan apa,
bila orang dah tolong dicanang pula perkara yang tidak elok.kenapa jadi begitu ya?
 kes yang lain bila selalu menolong ada juga yang sudah lupa budi 
gelap mata dengan duit yang ditaburkan padanya..

Kita mudah alpa dengan kesenangan yang kita dapat,
mudah lupa dengan budi orang menolong,
berfikir sejenak,dengan siapa kita berkawan,
siapa yang pernah menolong dalam kesusahan,
yang sentiasa berada walau susah atau senang,
berdoalah pada mereka agar sentiasa dirahmatiNya,
sentiasa dilimpahkan rezeki,sentiasa sihat dan sejahtera



Kata Ayu : Ikhlas lah walau hanya mengucapkan terima kasih ;-)

30 comments:

Fiza Suhaimi said...

Fiza terasa sebak plak baca entry Ayu ni.. Hurmmm.. Betul tu.. Kita semua tak dapat lari daripada meminta pertolongan daripada orang.. Tak terbalas semua jasa dan pertolongan orang terhadap diri kita.. Hanya doa yang mampu Fiza hadiahkan.. :)

Wanieys said...

betul sebolehnya biarlah kita ikhlas dear...tak perlu hrp apa2 balasan tu yg betul :))

Si Matatajam said...

Sebab tu la ada pepatah wat baik berpada-pada wat jahat jgn sekali... Zaman skang ni kalau kita terlebih baik pun susah gak. Ada ja nak amik kesempatan atas kebaikan kita tu...

Haryati::Faizal said...

betul bak kate pepatah, org berbudi kita berbahasa...

Chic Na said...

ikhlaskan diri. nanti kita lak yg akan ditolong. :)

Cik Nur said...

buat sesuatu harapkan balasan, susahlah jawabnyer..sebab xde ikhlas.. jadi semua kerja jadi xsyok..!

Cik Aini Lavender's said...

biasa lah ayu,
manusia mmg mcm tu kan..mudah lupa diri..hurm,sabar byk2 ye ayu =p

LYAfrina said...

kt hidup d muka bumi ni..saling memerlukan antara satu & lain..

jd..y berat sama dijinjing... ringan sama dipikul

~Sweet Honesty~ said...

org mcm ne dimana2 pun ada cik ayu..mga kita tdk tergolong dlm manusia yg tdk kenang budi la yea..

Deq's Qienz said...

ha betol..betol..betol..

teratak hati said...

Hargailah walau hnya dgn terima kasih dn doa..

Miss BaNu said...

betul..dlm apa pun yg kita buat..ikhlas yg paling penting..

Harith Iskandar said...

betul.stuju sgt2..mmm harap2 sy sndri xjd mcm tu

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

btul tu..knanglah budi org yg tlg kita..doa pun xpe:)

ejulz said...

betul tu.. kene ikhlas bila men0l0ng.. dan perlu kenang sgala ptolongn yg dh diberikan kpd kita.. :)

Misz Mieza said...

Nak menabur budi biarlah ikhlas.. Kalau tak ikhlas, baik jangan.. Buat menambah dosa jer pulak nanti duk mengungkit pastu mengaibkan orang yang dah termakan budi tu..

Yana Libra said...

yang penting ikhlas~ :)

Nurrul said...

Hmm , apa yg penting jgn kcg lpakan kulit.. hehe :)

*Ikhlas memang penting !

Masha Meisters said...

Masha xd pepatah...hehe
tapi memg betul ape yang ayu katekan...kita xkan pernah lari dari mintak tolong...xkire ssenang mane pun kita...mesti ada hari jatuhnyer...

Deqla manjew said...

betul tu.. dgn ucpan terima kasih pun dah buat kite tersenyum..yg x reti berterima kasih tu x tau la nk ckp camne..mmg jenis hati kayu...hihi..deqla juga mendoakan sesape yg pernah membantu deqla slame ni di dlm rahmat Allah..budi dan jasa mereka hanya Allah yg dpt membalasnya.. :)

aReLaN said...

hmm..manusia memang mudah lupa diri & jasa orang kan.harap kita tak macam tu.yg penting ikhlas tolong orang & yg ditolong tupon menghargai pertolongan kita

dyabunga said...

baca entry ayu buat dya berpikir skjp..huhuhu

Ummi Iman said...

Betul tu dik, hidup saling memerlukan dan perlu hargai hubungan yg ada.

Solehah Shamsuddin said...

Saya terpanggil nak kongsi sesuatu di sini.

Ganjaran untuk orang yang berbudi, tidak kiralah kepada siapa budinya diberi, adalah anugerah dan rahmat Tuhan. Manusia, terutamanya Muslim perlu belajar membentuk pandangan dunia bahawa daripada tangan siapapun sesuatu sampai, ia digerakkan oleh Allah S.W.T., supaya tidak timbul masalah pergantungan melampau dengan manusia sampai lupa apa yang Allah suruh buat.

9n0L4 said...

kdg kdg seseth org payah nak ucap terima kasih kan.

Dieyna said...

ingat budi orang... hargai dia... itu mncukupi

Che Rosliza Che mat said...

Betul tue...Akak sokong apa yg di tulis oleh ayu..

Shina said...

Betul tu.. Mohon kongsi ya... Terima kasih didahulukan

Shina said...

Betul tu ...Mohon kongsi ya... Terima kasih didahulukan...

Nora Jas said...

Saya pulak yang serba salah. Orang ni dah menolong saya tapi tak ikhlas. Sebabnya, beliau minta tolong saya pinjamkan dia sejumlah wang yang banyak. Bila saya tak dapat pinjamkan, dia ckp saya tak kenang budi.