Thursday 22 March 2012

segmen sentap menyentap.



Hai hari aku rajin nak join segmen..
kena taq lagi..
actually dah lama Fatin taq aku..
tapi aku tengah fikir benda apa yg membuat hati aku betul tersentap nyentap ni..
hehe..
then hari ni tak busy sangat leh la aku mengarang banyak sikit…
jom baca cerita aku erk..

Pengalaman sentap aku

Kisahnya begini,dulu time aku sambung diploma aku ambil jurusan Diploma Pengurusan Ladang..ganaskan kos sesuai untuk lelaki tapi aku pilih..memang ada yang tentang aku time tu..yelah cakap kos ni tak kemana kerja pun susah nanti.tapi aku tak ambil endah semua tu sebab aku percaya kalau kita ikhlas nak cari ilmu,InsyaAllah benda baik lain akan menyusul.so aku teruskan juga sebab akuada sokongan kuat dari family aku.tapi satu hari aku tengah jaga kedai mak aku,datang sorang abang ni(pangkat abanglah kot umur 30-an)..memang sebelum ni orang pertikai aku ambil kos ni aku boleh bersabar lagi tapi cara dia perli aku tak boleh terima…nil ah lebih kurang dialognya..

P.C.P : Kerja sini ka?

AKU : tak lah tolong jaga kedai mak jap,tengah cuti sem.

P.C.P : Oo..belajaq(belajar)  mana?Ambik kos apa?

AKU: Saya study kat UiTM.Ambik kos Pengurusan Ladang.

P.C.P : haah pengurusan Ladang?adaka kat UiTM tak pernah dengaq(dengar)  pun.

AKU : Ada pakcik.kos tu lah yang paling awal kat UiTM sebelum wujud semua kos pertanian kat UPM dulu..(aku rasalah,sebab aku pernah dengar lecturer cakap macam tu).

P.C.P : Hmm boleh pi ka kos macam tu.nanti nak kerja apa?macam tak da masa depan ja.bukan banyak pun peluang kerja macam tu sekarang.Kalau management kot lah.

AKU : kenapa lak tak boleh.banyak kot company yang ada plantation.MARDI,MPOB,SIME DARBY,GENTING PLANTATION.mana-mana pun boleh kerja,sebab akaun pun saya belajar,management pun ada.tak pun bukak bisnes pun boleh.

P.C.P : hmm kalau fikiaq nak bukak bisnes ok lah..saya tak yakin lah kos macam ni..kalau ambik management semua tempat boleh kerja..

AKU : tak palah pakcik rezeki ada di mana-mana kita kena pandai cari dan usaha..semua dah ditentukan..

P.C.P : (sambil angkat kening).Anyway saya baru abis buat PJJ degree kat USM.Bla..bla..bla..(aku pun dah tak ingat dia duk bangga diri apa)

AKU : oo yaka Pakcik Tahniahlah dah dapat Degree.(sambil senyum)

Tension gila aku..ada lagi dialog yang perli-perli aku tapi aku tak masukkan sebab lebih stengah jam kat kedai dia pertikaikan kos aku ambil.sampai getaq tangan aku geram sebab macam-macam dia kata.then aku pun story mory lah kat mama aku.dboleh lak mak aku kata gini,’napa tak cakap camni..oo pakcik pun baru abis degree kira ok lah saya ni..;-)..haha..

Moral of the story : kita jangan pandang rendah dengan orang lain.kita kena ingat kadang-kadang kita dia diatas kadang-kadang kita di bawah.rezeki masing-masing.kena usaha,doa dan tawakkal.;-)

Cara aku atasi cara Islamik

Redha
First sekali memang aku redha dengan apa yang jadi,setiap orang ada pandangan yang bebeza so kata-kata pakcik tu aku ambil dari sudut positif and menjadi pembakar semangat aku untuk lebih Berjaya dan buktikan dengan kos ni aku dapat kerja.dan aku telah buktikan!

Sabar
Memang lepas apa yang jadi aku agak marah dan tertekan jugak.tapi nasib aku tak down sebab kalau aku geram ia akan bantu aku lagi untuk Berjaya.so aku sabar dan terus sabar sehingga aku dapat apa yang aku kecapi hari ni dengan berkat sabar.

Ambil wudhu’
Yup,memag aku tertekan,stress,marah..tapi lepas aku ambil wudhu’,sembahyang..alhamdulillah aku jadi tenang dn boleh maafkan apa yang pakcik tu cakap kat aku.ada baiknya dia kata macam tu sebab dia jugak pembakar semangat aku.;-)..sekarang dah ok kot kalau jumpa dia lagi.

Kata aku : kat sini aku tak sempat nak cari hadis untuk dikongsikan tapi nasihat aku bila kita kena macam ni jangan cepat melatah,think positif kadang-kadang perkataan yang pedas macam cilia tau cabai tu lah yang naikkan semangat kita.betul,sebab aku dah alaminya..;-)

jom join..aku taq : sis deqla.... Aisyah.....Aswadz...Maqsuroh...  dabela


nak join klik sini : Dari mata hati

23 comments:

L said...

hehe. cara mngatasi islamik tu d best..^__^

jom tmbah ilmu.=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/03/turunnya-nabi-isa.html

nuyui a.k.a miss YUI said...

tu dia..mmg pnjg ni..good luck ya!

Anonymous said...

tu diaa...byk kan bersabar..ikut cara islamik ya :D

BTW, suka bag x?


Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!
Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!Bags!

Feel free to visit us at

http://thepuffyclouds.blogspot.com

or find us on FB : The Puffy Clouds

all item below RM 50 ^.^

Unknown said...

tu diaaaa.... segmen sentap pulakkk... haishh dok pk tang mana deqla sentap2 ni...x ingt pulak...sbb hati deqla kebal sikit ssh nk sentap2.. haha... ok, nnti insyaAllah deqla join k... thx ingt nk tag deqla...:)

Dabel Aa said...

waaaa kalau nk cite pasal cite sentap. mmg banyak la...hahaha...

Syida Muhajir said...

Pakcik tu saje je kot, mana taw dye nak buat calon menantu ke? hehehehe ^_^v

hazwan hairy said...

panjangnyya...gudluck :-)

are_lin@yu said...

L : hehe kena amalkan cara islamik bru rasa tenang..;-)..nti ayu terjah..zssssss..hehe

nuyui a.k.a miss YUI : haha terpanjang..getaq tgn tulis bla knang blk..hehe..

the puffy clouds : aha cara Islamik itu penting!;-)..ok t ayu g terjah tgk bag..pnjng sguh benya..hehe

@ deqla manjew : sentap ati mak nak..haha..orite join tau deqla...hehe

Dabel Aa : hehe tu la kan..hehe already taq join tau..-)

Syida Muhajir : hehe jgn buat bini sudah..haha..tapi tak pa xmrah pun kat dia bla fikir blk bnda tu jadi semangat..hehe

hairy : cek tersentap tu yang jadi panjang..haha..anyway thankz..;-)

Niahix_01 said...

sabaq ja na...

besa la tu...

depa bukan nk dngaq kalo kos-kos yang xpopular mcm kita ni...

wan ambik estate management (pengurusan hartanah) lagi la depa x penah dngaq.. depa siap ckp "kire kerja kat ladang la ni"

adoi2... apa kaitan... hehehe...
nway... sbaq ja na... yang penting kta nnt dpt rezeki dari kos yg kita ambik...

are_lin@yu said...

wan niahix : jgn isau ayu pernah dgq..hehe..xpa wan sabar rezeki ada di mn2 kta yg kna usaha..alhamdulillah setahun jgk ayu usaha sana sini akhirnya krna sabar dpt jugak kerja..;-)

Reena Sidek said...

Good luck...

are_lin@yu said...

Masz Sidek : thakz yea..hehe

nafaz lynn said...

sentap la pulak.. biarlah belajar bidang ape pon asalkan belajar.. allah da tetapkan rezeki kite kat situ kan...

Nour Adieb said...

Nyebok lah paci tu,biar lah maw masuk bidang pladangan ka..ptukangan ka ( grrr )

are_lin@yu said...

nafaz lynn : tu la kan..rezeki Allah yg tentukan kerja kita kena usaha,usaha,doa dan tawakal;-)

Cik Adieb : sentap..hehe..kdang2 kita susah nak terimakan..cakap elk2 ok ja..kalau perli sentap jgk la..huhu

AnakPakZohar said...

adeh sentap.. hehe..

tak kisah lah amek course ape pun, rezeki tu kat mana2 je kan.... ^^

thanks and gud luck. =)

vivana said...

Him datang bw. Dah abih exam, bolehlah akak merayap. Jadikan kata-kata sindiran sebagai pembakar semangat.

Camsyalou said...

jenuh sabaq hang nohhh kesian gila

Anonymous said...

fuh..sgt gigih..:D

Nadia said...

alamak..terkomen as anon..sorry2..:)

are_lin@yu said...

yad'z : hehe..tq itu ja yg trmampu ayu tulis...;-)

vivana :hehe betul tu..xpa slmt mnempuh alam U lak yer..gudluck!!!

Camsyalou : hehe cek sabaq lani...orng utara gak ka?pndai ckp..hehe

Miss Nadya : wahhh miss nadya pn baca?tq tau..hehe

Noor Fatin said...

sori ayu, baru nak baca. heee..

mmg la, mulut org kita xbleh tutup. sama la dgn saya, tapi biar la. rezeki kita Allah yg tentukan. kita xkan dapat puaskan hati semua orgg. :)

gudluck ayu!!

QasehnyaRania said...

betol tu u;D

betoi jugak apa yg mama kata tu..hihi
hari ni last cuti kan;D