Thursday, 7 February 2013

Perihal Mengundi


Siapakah rakyat Malaysia yang berumur 21 tahun
 ke atas dan layak mengundi?
sila angkat tangan anda..hehe..
ayu pun salah seorang yang layak mengundi,
kali pertama mengundi di usia 24 tahun ni..
maknanya kena balik kampung lah nanti untuk mengundi.
Undi adalah rahsia kan?

sebagai generasi muda peneraju negara 
kita kena ambil tau jugak bab politik ni.
pilih calon yang benar2 layak untuk memimpin 
daerah,negeri mahupun negara.

kuasa mengundi di tangan kita.
cuba fikir apa akan terjadi jika kita tak ambil tahu bab politik?
jangan biar minda dan jasad kita di jajah sewenang2nya.
fikirlah masa depan kita,anak cucu kita nanti.
masa depan di tangan kita.jangan biar masa meghakis
 sedikit demi sedikit hak kita dalam negara kita sendiri..
fikir2 kanlah..sedar sebelum terlambat.
apa yang kita dapat hari ni tak mungkin berkekalan kalau kita salah tafsiran.



KataAyu:datang lewat!;)

43 comments:

Nurzakiah Hanum said...

sebelum terlambat

Mrs Velentine said...

akak pun first time mengundi

nuyui a.k.a miss YUI said...

yui pon buat pertama kali ni..hihi

aizu's life said...

saya.. saya.. 1st time mengundi kali ni.. sronok ade, bdebar pn ade.. lom masuk bab pening nk pangkah sape.. hihi

IntaNBerliaN said...

akak br nk ngundi thn ni... excited!! hahahaaa

izan mama mia said...

akak thn ni br nak mengundi br cukup umur..hahah

Deqla manjew said...

wahhh berplitik pulak ayu.. hihi.. dah lama dah boleh ngundi deqla nih..yup, undi biarlah rahsia..kasi zip mulot haa... ;p

Nyue said...

wow..cerita sini sana psl mengundi...igt, undi adalah rahsia jgn gthu BF plak..hahahahaha..gurau je....

mengundi adalah tanggungjwb kita...

Haryati Faizal said...

akak pun baru sekali mengundi...

AyueJean AJ said...

Betul... Undi anda penentu masa depan negara...
Ermmmm, AJ daftar mengundi ke tak ek?? =P

Kakzakie said...

Masalahnya bila PRU itu Ayu. Harapnya jgnlah masa kakak sekeluarga tidak ada di M'sia..

Chegu Anuar said...

Amat setuju tu ayu.. kebanyakkan anak muda skrg ni ambik sambil lewa ja utk daftar mengundi.. kalau bangsa Cina, cukup ja 21 tahun terus daftarkan anak depa utk jadi pengundi.. Jgn lupa ya pilih calon yang bersongkok tau.. Hahaha..

Izara4eva™ said...

nama ara xnaik lagi untuk mgundi. huhu

PILOT LOVER said...

tapi kan ada kwn naz ni 1 family tak pernah mengundi.. hurmm sedih lah plak ada rakyat malaysia yg mcm ni..
tepuk dada tanya selera :)

MAY said...

Bl tarikh sbnr ni.da ad ke

Warna Warni Kehidupan said...

kali pertama nak mengundi walaupun sepatutnya dah mengundi PRU lepas huhu baru daftar... hehe

Nisa Greennnpanda said...

sy pun nk agkat tgn gak!! hihi~..

hye ayu.. lame xlepak sni kn? ^_^

Cho Zila said...

terima kasih kerana ada semangat untuk mengundi... akak heran ramai yang tak mendaftar , yang heran bab bercakap politik dialah hebat..
akak masa umur 21 berkobar terus mendaftar... tak pernah ketinggalan dari mengundi...

lelamaisara said...

akak layak mengundi...dah pernah mengundi dah...;)

diana said...

undi ADALAH rahsia..tapi sekarang ramai yang terang2 menyatakan sokongan pada pihak mana..bukan rahsia lagi dah tu..hahah

ieda immi said...

wow ! patriotik betul nie
akak setuju !!! ;)

♥ Miss Hearty ♥ said...

yeahhh..kite pon 1st time nak mengundi neh ! hehe.lets make the right choice :)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

undu jgn xundi.kita ada hak memilih siapa yg layak memimpin negara

dya bunga said...

Dya xdaftar lgi..huhu

Yumida Huda said...

bila tiba musim mengundi nanti sure kat tepi2 jalan penuh ngan iklan..undi ni..undi tuuu

NinaAz said...

Bw. Hai. Salam kenal. Hihi

Chic Na said...

marilah mari.. pegi mengundi.. jangan lupa kewajipan pada negara.. siap nyanyi lg tau. haha..

Nadia Elena said...

nk undi ayu, boleh? haha.. xD

Cik Nur said...

sayangnya...nur belum cukup umur untuk mengundi... :p

mecha_praline said...

betul betul. tunaikan hak kita sebagai warga negara :)

Solehah Shamsuddin said...

hehe tahun ni tahun mula2 solehah nk menjejakkan kaki di pusat pengundian. dh terlebih cukup umur, mmg layak btl la :)

ros_reeza said...

wah, excited nak mengundi ye.. Ros pun sama.. kalau tahun ni mengundi, kali pertama jugak di usia 25 tahun..

nanieybarnieylurviey said...

Mari lah mari pergi mngundi.. Adalah penting utk org2 amik thu pasal mengundi sblm mengundi

Ummi Iman said...

Akak pun pertama kali nak mengundi ;)

wan nurul hezrina abd halim said...

masuk tahun nie dah kali ke 3..huhu

TiranaAduka said...

huhu. Rugi tak undi tau,

teratak hati said...

ms kli prtama lyak dulu tk dpt mngundi sbb tk dftr..kli ni la br prtama kli nk mngundi..

LYAfrina said...

lya bru je register thn lps.. insyallah thn ni mgundi buat pertama kalinya.. n lya bru je tahu, rupanya klo kt dh daftar, mmg WAJIB kita mgundi & tunaikan tungjawab, klo tak kt akan jawab diakhirat.. n pemimpin y kita plih pon harus y betul.. klo silap pilih pemimpin pon, akn jwb diakhirat.. lya xpasti ttg ni.. tp ini la y kwn lya bahaskan baru2 ni..

Rosmiza Ali said...

Baru 1st time mengundi ea ? Mieza tahun ni In Shaa Allah ke-3.. Jom mengundi! ^___^

Cik Aini said...

ai pun harap nk rs mngundi tahun ni..x pernah lg mngundi sebelum ni.haha

Yana Libra said...

sy pun akan dtg ni pertama kali lah mengundi~ :p 5 tahun sekali kan~

Cinta Misteri said...

mengundi tanggungjwb kita. sesiapa yg dh layak tp belom mndftar tu rasanya dh terlewat utk joint kami mengundi thn ni. tp kena daftar juga utk masa dpn kita. kegagalan kamu mengundi adalah satu kesalahan bila undi kita utk pemimpin yg berhak tk cukup 1 undi. fikirlaaaa

QasehnyaRania said...

nama ciksu di johor.. huhu