Thursday, 26 September 2013

nikmat syukur



salam semua...

kadang kita susah nak hargai atau terima yang ada di depan mata kita..mesti nampak yang ada pada orang kan?bukan nak cakap sesiapa kadang diri ni pun macam tu jugak.sedangkan nikmat depat mata terlalu banyak kalau nak hitung.

terasa frust atau down bila tak dapat yang kita nak,tambah pulak ada orang yang dapat yang kita hajatkan. benda tu semua normal.tapi jadikan tu sebagai pembakar semangat kita bukan untuk jatuhkan semangat kita.selagi orang mampu buat kita juga mampu.perubahan terletak di tangan kita kan.usaha dan doa.

jangan selalu mendongak yang di atas,ada ketika kita terpaksa tunduk ke bawah.lihat orang yang kurang dari kita.di situ datangnya syukur,kehidupan kita lebih baik,walau sederhana namun semuanya cukup.belum pernah lagi seharian kita kebuluran,alhamdulillah doakan kehidupan kita lebih baik dan hati tenang..

kadang motivasi tu perlu untuk perbetulkan semangat dan bersihkan hati..berbaik sangka itu perlu ;-)

p/s : #notetoself #friends ;-) #random #speech

35 comments:

Nurzakiah Hanum said...

alhamdullilah

Ratu Hatiku said...

Betul tu.. akk nak jd org yg sentiasa tau bersyukur...

Deqla Manjew said...

samalah kita ayu..deqla pun kekadang tu tgk org ada anak.. seronoknya dorang..jeles ye jugak.. padahal dah tau rezeki tu Allah yg bagi.. kena byk2 bersabar la kan...kena tgk jugak apa yg Allah bagi kat kita dlm bentuk lain..yg mgkn xde pada org lain.. byk2kan bersyukur sepatutnya.. muhasabar diri bersama.. in shaa Allah...

the malay male said...

selalu cermin diri

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

spttnya kita bersyukur dgn apa yg dimiliki....

Shark Kay said...

amin..
sentiasa syukur walaupun ditimpa musibah.
syukur kita masih hidup.

Puan Ida said...

yup kite kene selalu bersyukur
dengan apa yang kita ada kan
salam perkenalan dari ida
jemput singgah blog ida ye
umielman.blogspot.com
dah follow blog ni no1316

lelamaisara said...

betui tu ayu berbaik sangka itu perlu..:)

Cik Aini said...

betul tu Ayu..setuju sgt.kdg2 diri kita ni kena motivet kan..br stiasa bersyukur dgn apa yg ada..insaf !

Haryati Faizal said...

sentiasa bersyukur dgn apa yg kita perolehi...

kayyana said...

btul tu sis... bile kite di situasi begini kite perlu pk kan yg positif je supaya kte lebih tenang...

pha is said...

sebut pasal nikmat syukur, teringat lagu "erti syukur" by UNIC.. best...

NANG NOR AZIMAH LONG NADZRI said...

manusia mmg susah nak bersyukur...mg lumrah macam tu ...bila dah tak ada , baru nak appreciate ... * kena atas batang hidumg *

syakirah izwanie said...

Manusia tak pernah puas. Saya pun terkadang mcm tu :)

ejulz said...

betul tu.. kadang2 kata2 motivasi amat penting semasa tgh x bersemangat/kecewa ..

diana said...

saya pun macam tu jugak..lumrah la..manusia kan?tengok orang ada,kita pun nak..tapi kena usaha la..InsyaAllah,kita dapat kalau itu memang rezeki kita

hana hadi said...

kita perlu menilai sendiri tahap keupayaan dan kebolehan kita.. kalau kita dah sampai satu tahap tu kita kena bersyukur yang kita dah sampai ketahap tu..

Cinta Misteri said...

betul tu....pagi2 bangun kena ucap syukur dulu sbb masih diberi nikmat bernafas. slps tu, fikir semula kenapa apa apa yg kita hajatkan tak dapat, semak diri sendiri jgn asyik nak menyalahkan. Allah tu Maha Besat, Dia tahu apa yg Dia aturkan....

Masha Meisters said...

huhu....betul tu...kadang tak nampak yang kat depan...

Pykaa Pdott said...

Btol tuh sis . Pyka bersyukur dgn apa yg pyka ada skrang . Alhamdulilah .

Busyra Bt Takiyudin said...

betul tu. hidup perlu bnyk brsyukur . baru tenang.

Mizz ErMa said...

ha ah, betul tu ayu..kadang2 kita rasa macam serba kekurangan sedangkan masih ramai lagi mereka yang kat luar sana tu rasa lebih kekurangan..

Faris Farina said...

people always potpet potpet tak bersyukur . hee

Faris Farina said...

people always potpet potpet tak bersyukur . hee

Rosmiza Ali said...

Betul tu ayu.. MM pun selalu jugak merasa macam tu.. Tapi bila direnung2 balik & muhasabah diri balik, baru tersedar yang ramai lagi manusia di luar sana tak bernasib baik macam kita.. T_T
ZON PERMAISURI CHOMEL

Amanina Mads said...

betul tu ayu.. alhamdulillah apa yg dihajati dpt juga walaupun terpaksa usaha :)

Aine Ainun said...

Ya...
bersangka baik...=)
baik sgt tgk org lg susah dr kita...selalu dtgnya kesedaran

Chic Na said...

betul tu.. selalu jugak macam tu. huhu.. tapi selalunya cepat2 sedarkan diri.. ;)

Mrs Velentine said...

betul tue ayu

Jue Derella said...

good advice... I'll keep that in mind...^^

Jue Derella said...

good advice... I'll keep that in mind...^^

dya bunga said...

Betuk ckp ayu tu..

Cik Nur™ said...

bersyukurlah sebelum kita disyukurkan. :)

9n0L4 said...

kne slalu tgk kurangnye org lain dari kite. then, baru dpt nikmat syukur tu. :)

Mimi Azirah said...

Yg pntg kne sntiasa bsyukur