Thursday, 22 August 2013

Hantaran Kahwin






Salam Khamis semua..baru sempat nak jenguk blog..mood tu tinggi tapi masa tu kurang.acaner tu?hehe.berbalik pada hantaran kahwin.eh jangan ingat ayu dah nak kahwin tau.belum tiba masa yang sesuai lagi.hehe..di sebabkan ramai member2 ayu plan nak tunang lah,kahwin lah dalam masa terdekat ni sesaja nak survey pasal hantaran pulak..hehe

kalau nak ikut average hantaran mungkin pada masa ni antara RM8000-RM10000.bergantung pada family jugak kan.tapi setakat yang ayu dengar2 dalam average tu lah..kalau lebih dari tu logik tak?yelah barang2 kan mahal sekarang ni,hantaran pun makin meningkat.hehe.sesetengah tu yang dah kenal lama dapatlah berbincang kan nak letak berapa.kalau mahal sangat lambat pulak kahwin kan.jenuh gitu.

tapi kalau ikut mak ayah ayu memang tak bagi tunang lama2 ni.macam2 boleh jadi kan.kalau boleh 2-3 bulan terus kahwin.amacam ok tak?hehe..ini pun bukan dalam planning lagi ya.banyak benda lagi nak selesaikan.haha..bab hantaran ni memang urusan mak ayah tapi bagi ayu kita jugak boleh bagi pandangan asalkan menjaga maruah pihak lelaki dan perempuan.agak yang patut2 ok lah kalau terover logik pun tak boleh jugak kan.

apa pendapat korang?



p/s:Al Fatihah dan Salam Takziah buat keluarga,kemalangan maut bas dari Genting.sedih dengar berita semalam.

35 comments:

Nurzakiah Hanum said...

sebab barang dah mahal

Maria Firdz said...

sy hntrn kurg dr 10k, xde tunang2.. risik dn terus khwin lpas sethun.. buat knduri kcil2 je.. no pelamin dan andamn serta solekan dr mk andam.. semua sendiri je... hmm... yg pnting buat yg wajib dan ikut syarak...

Deqla Manjew said...

bg deqla kan, kalo dah nk 3 bln je tunang tu buat majlis tunang tu sesimple yg boleh..sbb byk lagi tu nak guna duit utk majlis kawen kan.. lg baik tunang trs kawen.. hihihi.. mcm deqla.. ;p

MR & MRS MAKMUM said...

trpulang pd pasangan tu....apapn mahal ke murah ke yg penting kena bncang sama2 & tentukn mana yg trbaek..ikut kemampuan ~....

Chic Na said...

betul jugak tu.. hantaran sederhana sudah ikut kemampuan lelaki.. kalo mahal2 takut lak dia nak masuk minang nanti. hehe..

cikne berangan nak tunang selang beberapa minit sebelum nikah. kekeke..

nanakimie said...

family nana jenis tunang sejam before nikah gitu,jimat bajet^-^ kimie ajak tunang pn nana xmau,heeeee

Illy Ariffin said...

kalau ikut illy la kan.. tunang sesuai kejap2 jer.. tak payah lame2.. yg penting akad nikah tuh :) yg hantaran la.. majlis la semua benda tu sampingang jer.. akad yg penting.. tapi itu la nak cakpa banyak pun tak bole jugak.. sebab kawin pun sekali seumur hidup.. semua org pun nak yang terbaik kan :)

Illy Ariffin said...

kalau ikut illy la kan.. tunang sesuai kejap2 jer.. tak payah lame2.. yg penting akad nikah tuh :) yg hantaran la.. majlis la semua benda tu sampingang jer.. akad yg penting.. tapi itu la nak cakpa banyak pun tak bole jugak.. sebab kawin pun sekali seumur hidup.. semua org pun nak yang terbaik kan :)

Rosmiza Ali said...

MM dulu tak pasti pulak berapa jumlah hantaran.. Sebab beli sikit2.. Dapat gaji beli satu, bulan depan beli lagi satu.. Hehe.. =)

lelamaisara said...

tunag memang jangan lelama...akak dulu 6 bulan tunang..lama gak rasenye...akak akak sebulan je tunag..adik lak mase tu 3 bulan...:)

NANG NOR AZIMAH LONG NADZRI said...

kalau dah lama kenal , bertunang kejap pun ...hehe
jangan letak mahal sangat , kesian pula bakal suami nak kumpul duit , ye dak ? :P

♥ Miss Hearty ♥ said...

memang seelok eloknya bertunang tu kejap je..kite pon nanti nak tunang bajet 2,3 bulan cukup.pastu kawen..hehe

Kakzakie said...

Kalau nak buat kena ukur juga kemampuan yg mahu memberi hantaran itu Ayu. Kalau boleh biarlah yg tidak membebankan. Dapat berapa banyak, banyak itulah kenduri kena buat...

nuyui a.k.a miss YUI said...

ayu dah nak...... hihih..

lieyalatif said...

ape2 pun hantaran tu jgn sampai hutang piutang...yg wajib kite utamakan...ijab dan qabul yg wajib...

dya bunga said...

ingtkn ayu yg nk kawen..heheh.. :P

HeNRieTTa JoSe said...

bg rietta...ikut pada kemampuan lah yea....klu membebankan...susah plak nnti....

LYAfrina said...

bg lya biar bsederhana la... sederhana baru berkat.. n hantaran tu leh la ikut keadaan ekonomi skarang.. tp sebaiknya ikut kmampuan pihak lelaki jugak.. dari duit hantaran tu jugak kt buat blanja kenduri2.. tu leh jimat lg..

eita said...

tak kisah berapa hantaran nyer janji pihak lelaki mampu...kalau letak hantaran mahal..sampai berhutang susah jugak...


Yumida Huda said...

salam takziah buat keluarga mangsa
sedih tengok berita tu

aah..hantaran sekarang mmg tinggi
nak nak lg skrg brg byk naik
huhu..moga isu hantaran ini x menjadi krisis antara kedua belah pihak..
yg penting benda wajib terlaksana..kan kan ayu

baca title ni ingatkan ayu yg nak kwen..hehe

jemput singgah sini ayu..klo sudi jom exchange:

http://umikasum.blogspot.com/2013/08/meh-exchange-link-bersama.html

Amanina Mads said...

ken bekerja keras la dlm hal nk kumpul duit.. hehe

Aine Ainun said...

ada bau2 nasi minyak kat sini...=))))

barang skrg mahal2..belnaja mahal.
ikut kemampuan, kalo x mampu buat sederhana..=)

Lelaki said...

x kisah la asalkan mudah.

Mimi Azirah said...

Hantaran jgn terlalu tgi sgt...skang nih memg rm8000 ke rm10000 hntaran kawen

pha is said...

yg pnting, mahar.. hantaran ni adat je.. hehehe

Chegu Anuar said...

Nilai hantaran RM10,000 tu kecik ja Ayu.. Cuba bayangkan.. RM10,000 / 40 tahun kita nak hidup berpasangan (jika panjang umur).. Sehari lebih kurang RM1.46 sahaja untuk kos jaga makan minum suami, gosok baju suami, jaga tempat tidoq suami dan mcm-mcm lagi.. kan.. kan...

mama3heroo said...

zaman skrg ni semua benda dah mahal,hantaran pun dah meningkat..kalo zaman m3h dlu baru 5k..hehe..kalo skrg 5k..mmg x laku dah..

Masha Meisters said...

bau2 tu macam dah ada la...hehe....trak lame dah tu

Ema Johari said...

tak elok tunang lama-lama kan..akak tunang hampir setahun jugaklah..

::CIK LYNN:: said...

betul...parents lynn pn xbagi bertunang lama2...kalau boleh, bertunang & teros kawin...xda banyak pakai duit kalau combine majlis...

Eiqa Almond said...

Ayu cepat laa khaiwn cepat laaa, kihkihhh
Kalau eiqa pun takut nk bertunang lama2x ooo..

Cik Nur™ said...

bagi NUr, bialah ikut kemampuan..
yg penting akad tu.... :)

P/s: duit lepas kwin lagi penting tauu

Cik Aini said...

kalo kawen dgn Datuk nk letak hantaran berpuluh ribu lah.hahaha tp yg ada skrg tu kalo letak byk tu mau larikkk.kekeke jadi letak yg berpatutan dgn zmn skrg lah :)

NURSHAKIRA ABDUL HALIM said...

tak payah lama-lama ayu... kita ni nak habiskan setahun ni pun macam2 dugaan dah.. heheeee

Cinta Misteri said...

hantaran kawen.....bila tu ayu?

adik ciM baru je bertunang 1 sept yg lalu. terkedu jugak bila dengar hantarannya 15k. so, awal2 CiM dh bgtau adik, "kalau takde 50k tkyh nak ckp pasal kawen" iyelahkannn....hantaran dh 15k, nnti kos majlis kawin rumah sendiri siapa nk bg, cameraman, video, mak andaman, kad kawin, katil segala bagai saper plak nak sponser?