Monday 30 January 2012

Ubat putus cinta

putus cinta sangat pedih,perit and sakit kan..
yup semua tu akan kita rasa masa baru-baru putus cinta..
rasa sesak nafas pun ada sebab cinta baru ja tertarik dari hati kita..
hmmm tapi jangan terus melayan semua sakit-sakit,symptom-symptom ni nanti kita yang tak baik-baik..
ni tips ikhlas dari aku lah..s
ebab aku pun ada pengalaman putus cinta ni..
harap dapat membantu pada insan-insan yang baru broke-up..huhu

1.Menangis lah -
menangis lah sepuas hati mana yang kita nak saat kita putus cinta,jangan sampai sesak nafas ke,batuk-batuk,muntah-muntah ke dah lah erk..nangis-nangis jugak tapi pada-pada..huhu..lepaskan semua yang kita rasa pun..kurungkan dalam bilik kejap pun tak pa time ni..tapi jangan tak keluar lak erk..huhu..masa aku putus cinta dulu memang nangis ja kerja,tak henti-henti lak tu.makan masa gak la nak pulih..tapi tak pa lepaskan ja.

2. Bestfriend forever - 
ini tip penting jugak..kenal pasti siapa kawan paling baik anda..luahkan saja kat dia..pastikan dia pendengar setia tau.yang sentiasa ada time kita perlukan.yang setia mendengar bila masa saja kita perlukan..ini memang penting..kita yang baru putus cinta memang takkan henti dari menceritakan benda yang berulang.cayalah cakap aku..bila putus tiap-tiap hari kita akan luahkan benda yang sama ja kat member kita..so kenalah cari yang betul-betul yang sanggup mendengar.time aku dulu nasib semua member aku memang sanggup dengar ja pa aku cakapnasib baik..hehe 

3. throw away - 
apa saja barang yang si dia bagi kat kita kalau boleh buangkan terus jangan di kenang lagi.sebab kalau kita kita asyik nampak barang-barang dia kita akan teringat kat dia pastu mulalah air mata jatuh lagi..huhu..so kalau boleh buangkan saja..kalau mahal tu tak payah lah buang gadai pun tak apa..hehe..jahatnya aku..time aku dulu memang semua aku buang and ada jugak kot kalau tak salah aku bagi kat member-member..haha..yalah kita nak ingatkan pun buat apa kan..sakitkan hati ja..

4. cari kawan -  
ha ni yang membuatkan aku makin lupa sedikit demi sedikit si dia time aku putus cinta dulu..sekarangkan zaman IT.so gunakanlah sebaik-baiknya..ingat lagi masa aku dulu yang famous zedge,myspace,friendster.dekat situ lah aku kenal-kenal kawan baru..kebanyakan yang aku kenal memang masalah yang sama..putus cinta..bila dengar-dengar cita dari pengalaman orang memang buatkan aku kuat..tu yang buat lama-lama aku semakin lupa kisah sedih aku..huhu

5. Cintakan Maha Esa -  
mungkin masa bercinta dulu kita terlalu asyik cintakan manusia lalu lupa pada Pencipta kita.jadi time ni lah kita kena muhasabah diri balik.kembali balik kepada Pencipta kita.time aku dulu masa break time ramadhan.memang aku ambil peluang habis-habis untuk aku beribadat,baca quran..yela time muda-muda dulu bercinta tau nak berseronok ja sampai kita lupa and lambatkan yang wajib..memang jiwa rasa tenang ja.and lama-lama dengan tenang aku dapat terima kenyataan.

6. Hidup baru -  
Bila dah boleh terima semua kenyataan tu,kita mulakanlah hidup baru.time ni dah boleh gelak ketawa dah,makan pun dah selera,tidur dah cukup,hidup pun dah happy.kalau nak tau time single lah paling bez kita boleh kawan ja dengan siapa saa tak da kongkongan,tak da jeles-jeles,semua nak buat pun boleh..kita bebas..hehe..masa untuk diri sendiri pun banyak.

p/s : harap dapat membantu..jangan sesali percintaan yang terputus tapi bersyukurlah kerana Tuhan telah menemukan kita dengan orang yang salah sebelum menemukan dengan orang betul.sekurang-kurangnya kita ada pengalaman ini dan akan membuatkan kita kuat.

No comments: